Soms gebeurt er iets vervelends. Lees hier alles over het oplossen van incidenten en onze klachtenregeling.
Heb je een klacht?

Incidenten
Incidenten worden in eerste instantie gemeld bij en opgepakt door de leidinggevenden.

Klachten
We hebben een klachtenregeling, onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersonen en een klachtencommissie.
Wat is er opgenomen in onze klachtenregeling?
- De ondersteuning door een (cliënten)vertrouwenspersoon;
- De klachtenbehandeling door de onafhankelijke klachtencommissie;
- Voor Wlz cliënten: klachtenbehandeling door de Landelijke Geschillencommissie Gehandicaptenzorg;
- Met betrekking tot de Wet zorg en dwang: klachtenbehandeling door de Landelijke klachtencommissie Onvrijwillige zorg.
Met de privacy van alle betrokkenen gaan we uiterst zorgvuldig om.
Wie staan er voor je klaar?

Onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Zorg

Onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Onvrijwillige Zorg
Vertrouwenspersoon seksuele intimidatie
Bij Raamwerk hebben we ook een vertrouwenspersoon seksuele intimidatie/seksueel misbruik. Zij heet Kiek Alkemade. Je kunt bij haar terecht als het gaat om ongewenste seksueel getinte aandacht. Die kan uiteen lopen van ongewenste grappen tot seksueel misbruik. De vertrouwenspersoon adviseert iedereen vertrouwelijk, begeleidt en ondersteunt. Ook als het gaat om een vermoeden van seksuele intimidatie of misbruik, kun je op haar een beroep doen. De vertrouwenspersoon seksuele intimidatie is bereikbaar via telefoonnummer 06 – 1946 2358 of via het e-mailadres k.alkemade@hetlsr.nl
Vertrouwenspersoon Jeugdhulp van het AKJ
Deze vertrouwenspersoon is onafhankelijk en ondersteunt het kind, een jongere of de ouder/verzorger bij zaken die niet naar tevredenheid lopen en kan helpen bij het schrijven van een brief, bij het voeren van een gesprek e.d. De vertrouwenspersoon geeft informatie over rechten en plichten en advies hoe de klacht of de onvrede het beste aan te kaarten. De vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht.
Onafhankelijke klachtencommissie
Raamwerk heeft ook een onafhankelijke klachtencommissie voor cliënten. Dit is een gezamenlijke klachtencommissie voor cliënten van Raamwerk en voor cliënten van de Gemiva-SVG Groep te Gouda. Deze commissie bestaat uit minimaal drie personen.
De commissie:
- Onderzoekt de klachten van je, als cliënt, of van je vertegenwoordiger;
- Vormt een oordeel;
- Doet eventueel aanbevelingen.
Hoe werkt het
Klachten kun je schriftelijk indienen bij de secretaris van de klachtencommissie, postbus 604, 2800 AP Gouda of klachtencommissie@gemiva-svg.nl. Of via de afdeling Bestuursondersteuning, e-mailadres: bestuursondersteuning@hetraamwerk.nl
Geschillencommissie Gehandicaptenzorg voor Wlz cliënten
Ontvang je ondersteuning van Raamwerk op basis van de Wlz en heeft de bespreking van je klacht binnen Raamwerk en/of de behandeling door de Klachtencommissie niet tot een bevredigend resultaat geleidt, dan kun je je wenden tot de externe Geschillencommissie Gehandicaptenzorg waarbij Raamwerk is aangesloten. De contactgegevens zijn:
Geschillencommissie Gehandicaptenzorg
Postbus 90600, 2509 LP Den Haag
Telefoon: 070-3105380
Website: https://www.degeschillencommissiezorg.nl/
Landelijke KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ)
Je hebt de mogelijkheid een klacht die te maken heeft met de Wet zorg en dwang te laten beoordelen door de externe landelijke klachtencommissie KCOZ. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn als de bespreking van je klacht binnen Raamwerk voor je niet bevredigend was.
Als je een klacht wilt voorleggen aan de KCOZ, kun je deze in schrift opsturen naar de afdeling Bestuursondersteuning. Bereikbaar via e-mail: bestuursondersteuning@hetraamwerk.nl of telefoonnummer (receptie): 0252 345678. Deze afdeling zorgt voor doorsturen van je klacht naar de KCOZ.

Wil je meer weten over Raamwerk of ergens hulp bij nodig?
Neem dan even contact met ons op! We helpen je graag.
